ZDRAVÁ KOMUNIKÁCIA V RODINE - 1. ČASŤ

29.04.2015 12:49

DRUHY KOMUNIKÁCIE

            Existujú dva základné druhy komunikácie: verbálna a neverbálna. Verbálna komunikácia pozostáva z hovoreného i písaného slova a hlavným prostriedkom tejto komunikácie je jazyk, ktorému všetci účastníci rozumejú. Neverbálna komunikácia pozostáva z mimických prejavov (napr. výraz tváre) a giest (symboly a pohyby, ktoré časom získali v danej kultúre určitý význam).

Ktorý druh komunikácie je podľa vás dôležitejší? 

        "Štatistické výskumy vypovedajú o veľkej dôležitosti neverbálnej komunikácie, prebieha ňou 55 percent komunikácie, zatiaľ čo verbálnou 7 percent a paralingvistickou (tón, hlasitosť, intonácia) 38%." (https://referaty.aktuality.sk/verbalna-a-neverbalna-komunikacia/referat-4902). Neverbálna komunikácia dokáže o nás prezradiť oveľa viac než verbálna.

ČOMU SA PRI KOMUNIKÁCII VYHÝBAŤ?

 

                Dobrá komunikácia je veľmi dôležitá pre vývoj i udržiavanie si dobrých vzťahov. Je potrebné sa určitým formám komunikácie vyhýbať, lebo sú pre naše vzťahy ako nákazlivá choroba, ktorá ich môže zničiť. Niekto ich dokonca nazýva "4 formy rakoviny vo vzťahoch":

  1. Kritizovanie - "Ty nikdy neumyješ riad!" Vtedy útočime na konkrétnu osobu namiesto riešenia daného problému. Keď nám na niečom záleží, dá sa to vyjadriť aj inak. Napríklad,  ak máte radi poriadok, môžte to vyjadriť aj takto: "Cítim sa lepšie, keď mám doma čisto a upratané. Takto hovoríte o svojich pocitoch a vyhnete sa tak útočeniu na druhých okolo seba. Tiež sa snažte všímať si dobré veci, ktoré tí okolo vás robia a pochváliť či poďakovať im za to. To vám umožní sústrediť sa na pozitívne veci a povzbudí to ľudí okolo vás k žiadúcemu správaniu.
  2. Sťažovanie sa - "Dnes v práci bola zase nuda." Aj keď občasné sťažovanie sa je na mieste, horšie už je, ak sa to stáva viac pravidlom ako výnimkou. Vám i ostaným to môže poriadne zhoršiť náladu a môže to byť tiež veľmi nákazlivé. Tu je dôležité prevziať zodpovednosť za vlastné myšlienky a sústrediť sa viac na pozitívne myslenie.
  3. Porovnávanie - "Ako to, že Peter zarába oveľa viac ako ty? Aj ty by si sa mal v práci snažiť o povýšenie" Takáto komunikácia iba poukazuje, že tí okolo nás pre nás nie sú dostatočne dobrí. Namiesto toho by sme si mali vážiť ľudí takých, akí sú a ak im chceme pomôcť, radšej ich povzbuďme.
  4. Súťaženie - "Ja som umyl riad včera, dnes si na rade ty." Vo vzťahoch by sme nemali súťažiť, lebo sa stanú ako preteky, na ktorých už nie sme jeden tím, ktorý drží spolu, ale dva tímy, súťažiace proti sebe, v ktorých nikto nikdy nakoniec nevyhrá. Namiesto toho sa každý z nás má snažiť dať do vzťahu všetko , teda 100 percent namiesto 50. 
 

 

OSEM DÔLEŽITÝCH KROKOV PRE EFEKTÍVNU KOMUNIKÁCIU (Gottman 1999):

1. Každý z partnerov dostane šancu na to, aby sa vyrozprával (aspoň na 15 minút)

2. Nedávajte hneď nevyžiadané radyInak sa ten druhý bude cítiť, že zľahčujeme jeho problém a o nič vlastne nejde

3.  Vyjadrite pri konverzácii úprimny záujem Očným kontaktom, prikyvnutím, pýtaním sa otázok

4. Vyjadrite, že tomu druhému rozumiete"Ja by som sa tiež tak cítil/a", alebo "chápem prečo sa tak cítis"

5. Pridajte sa na stranu vášho partneraJe dôležité partnera chápať, prípadne ľutovať, ale nie odsudzovať

6. Ukážte, že ste v tom spolu  - "Spolu to zládneme"

7. Vyjadrite náklonnosť - Napr. objatím alebo rukou okolo ramena

8. Schváľte emócie toho druhého - Dajte tomu druhému pocítiť, že ich pocity sú na mieste a je normálne sa tak cítiť

 

Ak máte záujem dozvedieť sa o tejto téme viac, alebo chcete moje články komentovať, kontaktujte ma prosím na môj 

e-mail, ktorý nájdete pod kontaktnými informáciami na tejto webovej stránke.

_________________________________________________________________________________________________________________

Referencie:

Gottman, J. & Silver, J. (1999). The Seven Principles for Making Marriage Work: A Practical Guide from the Country’s Foremost Relationship Expert. New York, NY: Three Rivers Press.